بازشناسی الگوی معماری باغعمارت فرحآباد مبتنی بر مطالعات تطبیقی باغعمارتهای همجوار
نویسنده
چکیده مقاله:
در میان الگوهای مختلف معماری، بازشناسی الگوهای معماری باغ در منطقۀ کاشان، اهمیت بسزایی دارد. این پژوهش در جستوجوی آن است که الگوها و بسترهای سازندۀ معماری باغعمارت فرحآباد را بازشناسی کند. در این باره، با دو پرسش اصلی مواجهیم: نخست آنکه چه الگوهایی در شکلگیری معماری باغعمارت فرحآباد اثرگذار بوده است؟دوم آنکه با توجه به قرابتهایی که میان الگوی معماری باغعمارت فرحآباد و معماری باغ فین کاشان وجود دارد، آیا میتوان باغ فین را الگو و مبنای شکلگیری باغعمارت فرحآباد دانست؟ «جهتگیری ساخت»، «نظم آب»، «نظم گیاه»، «سلسلهمراتب»، «جانمایی عناصر» و «معماری عمارت» متغیرهایی هستند که پژوهش بر مبنای آن شکل گرفته است. در حوزۀ روششناسی، پژوهش مبتنی بر روش کیفی، به مقایسۀ تطبیقی باغ فرحآباد با چهار باغ همجوار پرداخته و سپس از طریق قیاس میان نظامهای سازندۀ این باغ با باغ فین، به بازشناسی الگوهای معماری باغ فرحآباد پرداخته است. یافتههای تحقیق مبین آن است که باغ فین بهعنوان یک کهنالگوی شناختهشده، مبنای طراحی باغ فرحآباد بوده است. هر دو باغ در طول تاریخ حیات خود، حاکمنشین بوده و این ویژگی در کنار نظمهای چهارگانۀ اشارهشده، فرضیۀ الگوبرداری بسترهای شکلی و فرمی باغ فرحآباد از باغ فین را قوّت میبخشد.
منابع مشابه
بازشناسی تطبیقی الگوهای هندسۀ فراکتال در معماری و منظر باغ ایرانی (نمونه موردی: باغ گلشن طبس)
بیان مسئله: امروزه بحث بازگشت به طبیعت و الگوبرداری از آن بهعنوان یکی از ضرورتهای مهم در دنیا مطرح شده است. معماران ایرانی در بهکارگیری مقیاس و اتصال مقیاسهای متفاوت به یکدیگر و همچنین در برخورد با طبیعت پیرامون موفق بودهاند. هندسه در عین مجردبودنش مهمترین زبانی است که معمار بهوسیلۀ آن کیفیتهای ویژۀ فضایی را میآفریند. هدف پژوهش: در این مقاله به موضوع باغ گلشن با بیان ویژگیهایش ...
متن کاملبازشناسی مولفههای تأثیرگذار بر ادراک حسیِ فضای معماری
این مقاله نوشتاری پیرامون شناسایی برخی از مهمترین مولفههای تأثیرگذار بر ادراک حسیِ فضای معماری است. یکی از بسترهای پژوهشی که امروزه در حوزه نظری معماریِ معاصر مطرح است، بحث فضای معماری و نحوه ادراک آن است. که در این میان صاحبنظرانی مانند پیتر زومتور، یوهانی پالاسما، رودولف آرنهایم، والتر بنیامین، مارک اوژه و غیره نظریاتی را در مورد چگونگی ادراک فضای معماری مطرح کردهاند ولیکن خودِ معماران هموار...
متن کاملبازشناسی فرم معماری کاخ هشتبهشت تبریز
پیرامون مطالعات تاریخ معماری اسلامی، تحلیل فضایی و گونهشناسیِ کاربریهای غیر مذهبی از جمله «کاخ»، شامل فضایی به جهت ترفیع زیادهخواهیهای شاهانه، به دلیل ماهیت آن، با ابهاماتی مواجه بوده است. نتایج به دست آمده از نوآوریهای معماری ایرانی، ابداع کاخی با طرح «هشتبهشت» را مربوط به دوران صفویه دانستهاند، در حالی که براساس متون تاریخی، نخستین گونه از سبک مزبور، ضمن شکلگیری ترکمانان در تبریز، به ...
متن کاملبازشناسی مانایی ماهیت انگارههای قدسی در معماری اصیل اسلامی ایران مبتنی بر شناسایی هویت پایدار کالبد مساجد جامع ایرانی
معماری پایدار ایرانی اسلامی همیشه بر زیبایی تاکید داشته است و ایرانیان سعی کردهاند در معماری بناهای فاخر ماندگار خویش معانی و مفاهیم اصولی را با توجه به اندیشههای اسلامی متبلور نمایند. مجریان ساخت و طراحان معماری مساجد ایرانی چه در گذشته و چه در زمان حال همواره سعی داشتهاند که در کنار ساختار سازهای و کالبد ظاهری آن مساجد به عنوان یک مکان اجتماعی و برآورنده نیازهای روزمره گروههای اجتماعی، ب...
متن کاملبازشناسی اصل افقی گرایی در معماری اسلامی
اهمیت هماهنگی میان صورت پدیدار و مفهوم و ساختار عمقی آن در هنرهای اسلامی انکارناپذیر است. در این زمینه به کارگیری اصول و قواعد برخاسته از این مفاهیم، هماهنگی مذکور را تضمین می نماید. «اصل افقی گرایی»، یکی از اصول و قواعد راهنمایی است که به کارگیری آن در معماری اسلامی، تمایز صورت بیانیِ این هنر را براساس شالودi معنوی اش برآورده می سازد. این اصل، نه تنها در فضا و نقوش و تزئینات معماری اسلامی نمود ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره None
صفحات 32- 57
تاریخ انتشار 2016-09
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023